Thursday, March 20, 2008

Formula 1 Grand Prix 2008 - Melbourne


Es elkezdodott...!!!:) Marmint az idei F1-es szezon. Megerkezett ausztraliaba a cirkusz, csak erdekessegkepp, 7db Boeing 747-es hozta az osszes cuccot, ebbol egy csak a media felszereles, zartlancu tv es egyebek, a tobbi 6 gep pedig a csapatok cuccait, autok, alkatreszek, szerszamok. Elore is bocsi ha nehol kicsit technikai jellegu lesz a beszamolo.

Ismet volt szerencsem kijutni a szezon elso Forma 1-es futamara mint palyabiro. Igaz megint nem boxutca, ahogy azt otthon megszoktam, talan majd egyszer.:) Maga 4 nap hasonloan zajlott le mint tavaly. Az otthoni futammal osszehasonlitva az egesz esemeny negy napos es nem harom. Mar csutortokon elkezdodott a hetvege betetversenyekkel, bemutatokkal. Amit a legnehezebb volt megszokni az a nagy meleg. Persze most lehet mondani, hogy mit dumalok, hiszen Ausztraliaban vagyok, itt mindig meleg van, plane Brisbane-ben. Ez igaz, de meg a helyieknek is szokatlan volt a tobb napig tarto 38-39 fokos homerseklet, es ez hivatalos adat volt, ami altalabn kevesebb a tenylegesnel. A palyan ugyanott voltam mint tavaly ami tok veletlen, alataban mindig mashova kerul az ember, es teljesen masokkal dolgozik. Iden is tok jo fejeket fogtam ki, de errol kesobb.
Melbourne-ben Anettnel es Tibinel laktunk (ezuton is koszonet erte), Borika a lanyuk minden reggel ebresztot fujt, ugyhogy kicsi volt az esely hogy elkesek. :) Mar reggel 7-re kint kellett lenni a palyan, ami nem tunik korannak, de az utat is beleszamolva mar 6 elott kelni kellett. Ez nekem azert eleg maceras, mert nagyon nyugos tudok lenni ha koran kell kelni. De hat mit nekem a korankeles, vegulis Forma 1 van, vagy mi a szosz.:) A csutortok ugyanolyan volt mint a tobbi nap, tele volt a betetfutamok edzeseivel, es a nap vegen versenyekkel.
Negy komolyabb futam volt a hetvegen a F1-en kivul, volt Porsche kupa, Ausztral GT bajnoki futam, Aussie Racing Car kupa es persze az ozzik kedvence a V8-as bajnoksag. A Porsche-rol nem sokat tudok mondani, ugyan az ami nalunk is a F1 betetfutama szokott lenni, versenyautonak atalakitott Porsche-k nyustolik egymast.
Az ausztral Gt bajnoksag kicsit valtozatosabb, itt Ferrari 430-asok, Lamborghini Gallardo-k, Porsche-k, Lotus-ok vannak egy futamban, de volt egy Aston Martin es egy Chrysler viper GTS is. Kicsit nekem ugy tunt mint amikor unatkozo gazdagok osszeallnak, vesznek egy versenyzesre atalakitott jarganyt, lehetoleg olyat aminek az utcai valtozata is elerhetetlen az atlagos halando szamara, es bajnoksag cimszoval elautokaznak kulonbozo versenypalyakon. Itt aztan kielhetik a sebesseg iranti vagyaikat, inkabb ilyen helyen mint mondjuk a kozuton, amire otthon is sok peldat lathatunk. A mezony tobbsegen persze latszott hogy inkabb penzuk van mint tehetseguk, tisztelet a kivetelnek, az elso 3 helyezett (na jo, az elso 5) azert eleg jo nyomta, na de a tobbi.... Volt olyan a mezony vegen aki a Safety Car-t, a felvezeto autot alig tudta utolerni egy Ferrarival, pedig a safety Car altalaban sokkal lassabak mint a verseny resztvevoi, itt esetunkben egy Alfa 159-es volt. Azert szerintem ot utol illene erni egy Ferrarival, raadasul versenypalyan.:)
A masik betetfutam az Aussie Racing Car ami egy kis tulzassal ugy nez ki mint egy kasztnival ellatott gokart. Kis jarganyok, bukokerettel, 1.2L-es, 125 loeros Yamaha motorral. Viszonylag olcso kategoria, sokan is vannak, elvileg barki benevezhet akinek van penze ezekre a jarganyokra. Tobb mint 40-en voltak a versenyen, volt is tolakodas rendesen. Annak ellenere hogy kozel azonosak a gepek, volt akinek sikerult korhatranyt begyujtenie ropke 4 kor alatt. Azert ehhez nagyon benanak kell lenni egy tobb mint 5km-es palyan.:) De izgalmas futamokat nyomtak, lokdostek is egymast rendesen, aminek persze az lett az eredmenye, hogy tobbet koroztek a felvezeto auto mogott mint versenyben. Nap vegen meg is kaptak a fejmosast, hogy ha valaki nem viselkedik rendesen azt hazakuldik.:) Tenyleg igy volt, megmondtak nekik hogy ha valaki tul agressziv es balesetet okoz azt siman kizarjak a hetvege tovabbi versenyeibol. Masnap siman lefutottak a versenyeket Safety Car nelkul. :)
A masodik legnagyobb esemeny a F1 utan a hetvegen a V8 supercar futamai. Ugyanaz a bagazs mint akik az Indy-n is voltak tavaly oktoberben. Nagy 6L-es, V8-as motor, tobb mint 600 loeros Ford-ok es Holden-ek, joval komolyabb gepek es technika mint az elozoek, itt mar tobb mint 1 millio AUD egy csapat eves koltsegvetese. A vezetok is profibbak, nem voltak akkora lemaradasok. Jo hallani ezeket a jarganyokat, mely hangon zugnak, nem ugy visitanak mint a F1-esek, a kipufogo csovek oldalt vannak vezetve nem hatul, es hatalmas langnyelvek csapnak ki beloluk amikor fektavon visszavaltanak. Eleg latvanyos, es szinte erezni lehet a meleget ami jon a kocsibol es a kipufogobol ha eleg kozel all hozzajuk az ember. Felvetodott bennem sokszor a kerdes, hogy miert csak Holden es Ford versenyez, miert nincs mas auto a mezonyben, hiszen masok is tudnanak V8-as autot gyartani, plane ha hozzavesszuk, hogy az itteni konstrukciok par evvel el vannak maradva technikailag az europai vagy a japan autoktol. De az egyik kollega felvilagositott errol, hogy miert is van ez. Par evvel ezelott mas gyartok is csatlakoztak a sorozathoz, es mar az elso futamon nagyon elvertek az ozzik altal favorizal Fordokat es Holdeneket, egy Nissan nyert, de a kozonseg kifutyulte a gyozteseket. Es a szervezoknek ra kellett jonniuk, hogy ez az egesz V8-as sorozat nem a technikarol szol hanem inkabb a tradiciorol, verseny ket hagyomanyosan ausztral marka es modell kozott, ami nem tur meg mas "betolakodot". Az ozzik azt akarjak latni hogy ford vagy holden nyer, a tobbi nem igazan erdekli oket. Minden betet kategorianak volt versenye szinte minden nap, szoval nem unatkoztak a nezok sem. Azert mar csutortokon is lehetett latni F1-es gepet a palyan, ugyanis iden is volt minden nap sebesseg osszahasonlito show, ami arrol szol hogy eloszor elindul a palyan egy utcai auto (BMW Z4) majd kis idovel utana egy versenyauto (V8-as Ford) es vegul egy F1-es (BMW tavalyi kiadasa), es ki eri el elobb a celvonalat. Persze a F1-es nyert, meg akkor is ha joval a masik ketto utan indult. Hihetetlen hogy mennyivel gyorsabbak, es nehez is ezt leirni annak, aki meg nem latta oket eloben.
Orultunk, mert csutortok kora este Agival es Kropival is sikerult egy vacsi erejeig osszefutni, jot kajaltunk bent a cityben, tok jo hely volt, befizetsz egy osszeget es annyit kajalsz ami beled fer. A ropke "no, mizujs" kerdesre osszeneztek es kis tanakodas utan hogy melyikuk mondja, kozoltek hogy jon a tronorokos es hamarosan ha nem is golyakelepelestol de gyereksirastol lesz hangos a haz.:) Gratulalunk nekik es remelem sikerul ragyurni addig a keves alvasra.:) Sajna csak rovid idore sikerult veluk osszefutni, talan legkozeleb...

A penteki nap kicsivel korabban kezdodott, bar Borikat nem sikerult lepipalnom, ismet o kelt elobb. :) Es iden penteken eloszor volt egyutt az idei mezony versenyhetvegen, amit a hangosbemondo nagy ovacioval magyarazott. Persze mindenki alig varta mar oket, megis mit tudnak, hogy neznek ki, mi lesz a sorrend, az idei eroviszonyok. Aznap meg csak probalgattak a gepeket es szoktak a meleget, amitol mindenki szenvedett. A legfeltunobb dolog az volt, hogy latszott a hatasa az iden betiltott elektronikus kiporgesgatlonak, ami a nezok szempontjabol sokkal latvanyosabb volt. Nem vagyok egy nagy szakerto de latszott, hogy a tavalyi evhez kepest sokkal tobbet csuszkaltak a kanyarokban, kivulrol latvanyosabban vezettek. Most jobban meg lehetett kulonboztetni a versenyzok stilusat, teljesen mashol fekeztek, mas iven fordultak, es kulonbozokepp gyorsitottak ki a kanyarbol. A tobbseg eleg agressziven vette a kanyarokat, rovid fektav, hirtelen berantjak a kanyarba es amilyen gyorsan csak lehet kigyorsitani. Ennek sokszor az lett a kovetkezmenye, hogy tulszaladtak a kanyaron, sokszor kifutottak a szegelykoveken kivulre, es a gyorsitaskor szinte mindig csovalt a kocsi hatulja. De pl. Massa es Hamilton mas iven fordult be, finomabb iven vettek a kanyart nem olyan agressziven, es elobb gyorsitottak ki belole. Es valahogy nem csuszkaltak annyit mint a tobbiek. De a mi szektorunkban nem futott ki senki a kavicsagyba szerencsere, meg ha kisse tul is szalad nemelyikuk, mert akkor a dog melegben tuszkolhattuk volna oket meg takarithattuk volna a palyat a kavicsoktol.:) A ket szabadedzes utan mar sejteni lehetett, hogy talan erdekes eredmeny fog szuletni a versenyen mert tok mas eredmenyeket produkalt a ket edzes, es senki sem tudhatta hogy tenylegesen ki mire kepes.
Szombaton ismet koran keles, altalaban ilyenkor jon a holtpont, ekkor a legnehezebb felkelni, mert az elozo napok alatt sikerult elfaradni, es tudjuk hogy ez meg nem a verseny napja. Ilyenkor reggelente csak maflan nezek ki a fejembol es asitozom nagyokat, de ahogy kiertem palyara sikerult kisse felebredni. Ismet a szokasos betetfutamok, es mar alig vartuk az idomerot, ahol talan kiderul, hogy mire is kepesek iden. Nem titkolom hogy Ferrari rajongo vagyok, de ez a hetvege finoman szolva is szivas volt a Ferrarinak (Sucks...), ami az idomeron kezdodott. Az ozzik meg biztak Webber-ben mint az egyetlen honfitarsban a mezonybol, de neki is sucks volt a hetvege. Szoval kicsit csalodtunk, de azert remenykedtunk hogy a versenyen jobban fog menni. Szombaton az egyik szunetben feltuntek olyan jarganyok a palyan amiket eddig nem lattunk, foleg egyedi epitesu sportkocsik, de volt egy napelemes "auto" is. Majd a sor vegen kicsit lemaradva egy Bugatti Veyron! Ritkan lat az ember ilyet, csodalkoztunk is miert poroszkal es miert nem nyomja neki, vegulis egy ezer loeros auto. De aztan belegondoltam, hogy ha nekem is lenne egy egymillio euros kocsim, en is ovnam, es elkerulnem hogy akar egy karcolas is legyen rajta. Bar ha mar felszabadultam egy versenypalyara, azert en meghajtanam...:) De nem vagyunk egyformak, es nincs egymillio euros autom, plane nem en fizetem ra a biztositast.:)
Vasarnap a szokasosan kezdodott, korankeles, irany a palya. Mivel kaptam ket ingyen jegyet mint biro, a Tibi es a Melcsi is ki tudott jonni. Mar szombaton is kijottek, meglatogattak ahogy epp a napon fottem overallban. Tavaly meg kritizaltam hogy miert feher, mert tokre koszolodik, iden ezt mar tudtam ertekelni a 40 fokban.:) Melcsi jott is meglatogatni vasarnap is, de igencsak lepukkant allapotban volt. Keze-laba remegett, gyorsan leult egy fa ala az arnyekba, es probaltuk lehuteni jeges torolkozovel, es sok hidegvizzel, mert azt gondoltuk hogy a meleg tett be neki. Szerencsere vizet es jeget folyamatosan hoztak, ebbol nem volt hiany. Kozeledett a futam ideje, es a Melcsi allapota csak nem javult, sot meg rosszabb is lett. A szektor fonoke szolt hogy ha kell valami szoljunk, inkabb elobb mint utobb. Eljutottunk arra pontra, amikor mar a Melcsi is belatta, hogy ez igy nem jo, es kellene valami orvosi segitseg. Radion felszoltak a versenyigazgatosagra, hogy az egyik biro parja rosszul van es kell egy orvos vagy valami hasonlo. Mivel a palya szelen korben minden szektornal vannak orvosok baj eseten, hozzank is gyorsan odaert egy doki meg az asszisztense. Probaltuk elmagyarazni, hogy mi a baj, bar lattak, ugy hogy nem kellett sokat magyarazni. A doki rakerdezett hogy honnan jottunk, mert azt egybol vagta az akcentusbol, nem vagyunk igazi ausztralok. Mikor kiderult hogy magyarok vagyunk, akkor vigyorgott, hogy az asszisztense is magyar. Kicsi a vilag, a srac mar itt szuletett, a szulok magyarok, es o is tokeletesen beszelt magyarul:) Mondtak, hogy be kellene szallitani a Melcsit az orvosi kozpontba (Medical center), mert jobb kezekben lenne ott, es huvosebb is. Beszoltak ismet radion, hogy kellene egy kocsi ami beviszi ot, addig a Melcsit a palya szelere kisertuk (tamogattuk). Par perc mulva jott is az egyik hivatalos Medical Car a palyan villogokkal, feliratozva, egy piros Alfa Romeo. Beultettuk, es a fel F1-es palyan vegigszaguldva bevittek a Medical Centerbe. Ez az az orvosi kozpont, ahova a pilotakat is beviszik baj eseten. Ott kapott infuziot, ami eltartott par oraig, ugyhogy a futambol az uccso 4 kort latta. Mikor erte mentem akkor sem volt a topon, ezert inkabb taxival mentunk vissza a Tibiekhez, a villamost nem kockaztattuk. Fogalmunk sincs mi volt a baja, de meg ket napig lazas volt, es dogrovason volt, de ugy nez ki mostanra rendbejott. Jo dolog az egeszben, hogy majdnem korbevittek egy F1-es palyan hivatalos autoval, es majdnem ugyan azt az ellatast kapta mint a pilotak.:) Persze en nem gyoztem bocsanatot kerni a tobbiektol, hogy ennyi gondot es kellemetlenseget okozunk, mert vegulis eleg komoly apparatus mozdult ra a dologra, de mondtak, hogy akik a F1-en dolgoznak az ugyis egy nagy csalad es vegulis o is a csalad resze, szoval ezen nem agyaljak, orulnek hogy segithettek. Szoval tok rendes volt mindenki. Meg a futam alatt is kerdezgettek, hogy hogy van a Melcsi, es hogy minden rendben van-e. Ha csak "sima" nezo lett volna, akkor teljesen mashogy kezeltek volna a dolgot, a nezoteren errol teljesen mas forgatokonyv van kitalalva. Mondtak is neki, hogy normal esetben ott csak pilotakat, birokat es az ott dolgozokat latjak el, a nezoket nem, de ez meg belefert.:)
Mivel o is Ferrari (Kimi) rajongo, ezert nem sokat vesztett a futammal, bar maga verseny tok jo volt, meg a helyszinen is izgalmas volt, es utolag megnezve is.

Sajnos itt most mindenki aggodik a tovabbi ausztral futamokkal kapcsolatban, mert nagyon prabaljak nyomni a szervezok az ausztralokat hogy rendezzenek ejszakai futamot, mondvan hogy az europai nezoknek ne kelljen hajnalban felkelni. Az ozzik erre nem hajlandoak, igy is masfel oraval kesobb kezdodott az idei futam mint a szokasos, es jovore helyi ido szerint 5-kor a szokasos 2 helyett. 2010-ig van szerzodes az ausztral futam rendzesere, utana majd meglatjuk, hogy sikerul nekik megegyezni. Szemely szerint, valamennyire igazuk van az ozziknak, az europai nezo kibirja, ha egy eveben ketszer fel kell koran kelni futamot nezni (Japan, Ausztral, ez van legmesszebb), mivel az senkit sem erdekel, hogy az ozziknak az osszes europai futam ejszaka vagy masnap hajnalban van. Szoval ez meg nem lefutott meccs, majd kiderul hogy sikerul megegyezni, bar ahogy hallom, ha Melbourne nem vallalja be az esti futamot akkor Sydney igen. Vegulis nekem mindegy hogy hol rendezik csak ott legyek.:) Ja, a futam utan KISS koncert volt a palyan, igaz hogy nekunk ingyenes lett volna de ment a gepunk es nem lett volna jo lekesni. Allitolag jo buli volt, bar nem biztos hogy kimentunk volna ra.

A kovetkezo verseny az Indy lesz oktoberben amire mar el is kuldtek a meghivot, szoval nagy az esely ra, hogy ott is kenytelenek lesznek elviselni.:)


No comments:

Post a Comment